Emocje samoświadomościowe - przykłady i ich funkcje


Wstyd w teorii Lewisa jest emocją destruktywną. Oznacza całościową negatywną autoatrybucję i łączy się z pragnieniem ukrycia się, zniknięcia lub śmierci. Skutkuje poważnym zaburzeniem funkcjonowania, jego fizycznym objawem ma być skulenie ciała, pochylenie głowy. Przy wstydzie następuje pomieszanie podmiotu przeżywającego emocję i przedmiotu tej emocji. Przedmiotem i podmiotem jest tutaj samo „Ja”. Autor zastrzega, że wstydu nie wywołuje sytuacja, ale szczególna interpretacja zdarzenia i może go wywoływać porażka zarówno prywatna jak i publiczna.
Poczucie winy wywołuje natomiast porażka w realizacji standardów i celów przy koncentracji na określonych cechach i działaniach które doprowadziły do niepowodzenia. Uwaga skupiona jest tutaj nie na „Ja”, ale na czynach i zachowaniach. W tym przypadku podmiot oddzielony jest od przedmiotu emocji, człowiek skupia się na tym co określone, dlatego może łatwo wyjść z tego stanu dzięki działaniom. Poczucie winy jest emocją mniej intensywną niż wstyd i wiąże się nieodłącznie z zachowaniami naprawczymi. Towarzyszy mu też odmienna postawa ciała, chociaż Lewis nie precyzuje jak według niego wygląda pantomimika osoby przeżywającej poczucie winy. Autor koncepcji traktuje poczucie winy jako emocję pozbawioną cech destrukcyjnych, chociaż twierdzi, że jeśli osoba odczuwająca winę nie podejmie się działań naprawczych, poczucie winy może zamienić się we wstyd.
Podsumowując, Lewis w swej koncepcji sugeruje, że wstyd jest emocją nieprzystosowawczą, destruktywną, związaną z całościową negatywną oceną siebie, charakterystyczną dla zaburzeń emocjonalnych. W porównaniu z nią poczucie winy jest emocją mniej intensywną, konstruktywną, przystosowawczą i prowadzącą do społecznie pożądanych zachowań (zadośćuczynienia).
Duma jest emocją konstruktywną, prowadzi do dalszych społecznie pożądanych zachowań, a pycha destruktywną.
Emocje samoświadomościowe jest to grupa emocji, która pojawia się późno i do których wystąpienia konieczne są pewne zdolności poznawcze. Nie istnieją wyraźne czynniki wywołujące te emocje. Nie wiele określonych sytuacji wywołuje wstyd, dumę, poczucie winy czy zażenowanie. Te emocje  są prawdopodobnie związane z grupami zdarzeń, które może rozpoznać wyłącznie sama osoba doświadczająca tych emocji.
Emocje samoświadomościowe są wynikiem złożonych procesów poznawczych, których osią jest pojęcie JA. Do pojawienia się dumy, wstydu, poczucia winy czy zażenowania doprowadza nasz sposób myślenia albo to, o czym myślimy.

Znaczenia Ja
Duże znaczenie dla emocji samoświadomościowych mają ewaluacyjne funkcje aspektów Ja. W ewaluacyjnych emocjach samoświadomościowych główną rolę odgrywa zbiór norm, zasad i celów, które implikują samoocenę. Zdolność do samooceny prowadzi do dwóch różnych rezultatów: możemy ocenić swoje zachowanie i brać odpowiedzialność za oceniane działania (atrybucja wewnętrzna) albo od tej odpowiedzialności się uchylić (atrybucja zewnętrzna).

Jeśli dojdziemy do wniosku, że nie jesteśmy odpowiedzialni, to przestajemy oceniać swoje zachowanie. Jeżeli jednak uznamy siebie za odpowiedzialnych, to możemy ocenić swoje zachowanie jako udane lub nieudane w stosunku do norm, zasad I celów. Ustalenie, czy jednostka odniosła sukces, czy poniosła porażkę, zależy od niej samej i opiera się na charakterze przyjętych przez nią norm. Na przykład, jeżeli student uważa, że sukcesem na egzaminie może być wyłącznie ocena bardzo dobra, to uzyskanie oceny dobrej będzie dla niego porażką. Dla innego studenta ta sama ocena może być sukcesem. Inny czynnik poznawczy związany z Ja dotyczy oceny własnej osoby w kategoriach autoatrybucji szczegółowych lub całościowych. Całościowe autoatrybucje odnoszą się do całości Ja, natomiast szczegółowe autoatrybucje – do konkretnych własnych cech lub działań.

Czynniki wywołujące emocje samoświadomościowe
Co do konkretnych czynników wywołujących wstyd, poczucie winy i zażenowanie opinie są podzielone. Każde z tych emocji może wzbudzić wiele zdareń. Nie wyodrębniono żadnego szczególnego bodźca, który wyzwalałby wstyd czy poczucie winy. Przyczyny powstawania emocji samoświadomościowych mogą mieć zarówno podłoże fenomenologiczne, jak i poznawczo- atrybucyjne. Emocje te mogą mieć odrębne niż emocje podstawowe i określone umiejscowienie. Poza tym mogą im towarzyszyć określone procesy o charakterze „ cielesnym“. Dane poznawcze związane z tymi emocjami mogą służyć jako czynniki wywołujące emocje podobnie jak inne bodźce, takie jak zachowania społeczne innych, głośne dźwięki, albo nagłe, niekontrolowane zdarzenia.

Strukturalny model wywoływania ewaluacyjnych emocji samoświadomościowych.
Podstawowa cecha tego modelu dotyczy norm, zasad i celów, które rządzą naszym zachowaniem. Ten zbiór przkonań jest informacją nabywaną przez jednostkę pod wpływem kultury danego społeczeństwa. Normy, zasady i cele są nabywane za pośrednictwem różnych procesów. Mają jednak zawsze związek z ludzkim zachowaniem- z myśleniem, działaniem, odczuwaniem. Nabywanie norm, zasad i celów trwa całe życie.

Ocena
Ocena czyichś działań, myśli i uczuć w odniesieniu do norm, zasad i celów jest procesem poznawczo- ewaluacyjnym, który służy jako bodźce wywołujące emocje samoświadomościowe. Istnieją dwa aspekty tego procesu. Pierwszy z nich ma związek z oceną wewnętrzną i zewnętrzną, będącymi zarówno funkcjami czynników sytuacyjnych, jak i cech indywidualnych. Drugi aspekt dotyczy sposobu określania przez jednostkę sukcesu i porażki w odniesieniu do jakiejkolwiek konkretnej normy. Takie samie normy zasady i cele mogą prowadzić do zupełnie różnych uczuć, w zależności od tego, czy przypisujemy sobie sukces czy porażkę.

Cztery stany emocjonalne
Wziąwszy pod uwagę trzy grupy czynności:
1) ustalenie przez człowieka własnych norm, zasad i celów
2) ocenę sukcesu lub porażki swoich działań w odniesieniu do owych norm, zasad I celów
3) dokonanie autoatrybucji,

Wyróżnia się cztery stany emocjonalne:
Wstyd – wynika ze złożonej grupy aktywności poznawczych: oceny działań w odniesieniu do własnych norm, zasad i celów oraz całościowej oceny Ja. Jest wynikiem niepowodzenia w stosunku do norm, zasad i celów wtedy, kiedy człowiek dokonuje całościowej oceny Ja. Doświadczenie osoby odczuwającej wstyd łączy się z pragnieniem ukrycia się, zniknięcia lub nawet śmierci. Kiedy człowiek się zawstydzi, podejmuje określone działania zmierzające do wyzwolenia się z tego stanu. Wstydu nie wywołuje żadna określona sytuacja- prowadzi do niego dokonywana przez jednostkę interpretacja zdarzenia. Wstyd może być publiczny, ale również prywatny, kiedy np. dotyczy moralności czynów.

Poczucie winy - lub żalu jest stanem emocjonalnym powstającym wtedy, kiedy ludzie oceniają swoje zachowanie jako porażkę, ale koncentrują się na określonych cechach lub działaniach, które doprowadziły do tego niepowodzenia. Poczucie winy charakteryzuje się skupieniem uwagi na czynach i zachowaniach, które mogą zaradzić skutkom porażki. Zawsze wiąże się z działaniami naprawczymi, jakie może podjąć osoba odczuwająca tę emocję. Zawsze następuje próba naprawienia sytuacji, jeśli jednak taj próby się nie podejmie – w myślach, uczuciach albo w czynach, poczucie winy może zamienić się w wstyd.

Pycha – to przesadna duma lub pewność siebie, często prowadząca do negatywnych konsekwencji. Jest przykładem próżności. Pycha powstaj, gdy człowiek, uznając, że osiągnął sukces w odniesieniu do swoich norm, zasad i celów, koncentruje się na całości Ja. W przeciwieństwie do wstydu jest to emocja bardzo pozytywna i emocjonalnie nagradzająca – osoba, która jej doświadcza, ma dobre zdanie o sobie. Pycha jest emocją nietrwałą, ponieważ nie ma określonych działań, które by ją wywoływały. Jest uzależniająca, ponieważ ludzie jej doświadczający czerpią z niej zadowolenie. Zakłóca relacjemiędzyludzkie z powodu towarzyszącego jej pogardliwego i bezczelnego stosunku do innych.

Duma – wynika z korzystnej oceny określonych działań. Wywołuje ją radość spowodowana udanymi działaniami, myślami lub uczuciami. Tutaj skupienie uwagi jest określone i dotyczy konkretnego zachowania. W wypadku dumy, jaki i poczucia winy Ja pozostaje oddzielone od przedmiotu- w dumie organizm koncentruje się na działaniach podmiotu – jest pochłonięty określonym zachowaniem, z czego czerpie dumę.

Źródło: „Psychologia emocji“ M. Lewis, J.M. Haviland-Jones

Brak komentarzy: