-
zapośredniczone przez uwagę
W procesie
uczenia:
1) Emocje towarzyszą zawiedzionym oczekiwaniom i kierują uwagę człowieka na
towarzyszące temu zdarzenia, jako na obiekty warte zapamiętania
2)
Emocje mobilizują zwracanie uwagi na te cechy, które człowiek ocenia jako ważne
z punktu widzenia zawiedzionych oczekiwań, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu
tych cech
3)
Zaleganie pobudzenia emocjonalnego powoduje wielokrotne przetwarzanie
informacji na temat zdarzeń uważanych za przyczynowo powiązane z reakcję
emocjonalna
Wszystkie
te czynniki ułatwiają zapamiętywanie emocjonalne istotnego materiału. Emocja
nie polepsza pamięci wszystkich szczegółów emocjonującego zdarzenia, a raczej
skupia uwagę na centralnych elementach sceny, dzięki czemu to one są lepiej
zapamiętywane.
Emocje
drenują zasoby uwagi i przetwarzania informacji. Reakcje
na jakąś emocjonującą scenę odwracają uwagę od innych, równolegle
rozgrywających się wydarzeń. Przejawem związku emocji z pamięcią jest też tak
zwana pamięć uzależniona od stanu. (Materiał wyuczony w jakimś stanie emocjonalnym
może być łatwiej czy lepiej przypomniany, kiedy w momencie przypominania
człowiek znajdzie się w tym samym stanie).
Emocje zawsze dotyczą scenariuszy pewnych znaczeń, wątków czy historii i obecne są w umyśle jako podstawowe tematy relacyjne. Nie sam afekt ale skojarzenie z nim treści poznawczych wpływa na wydobywanie informacji z pamięci. Wspomnienia emocjonalne są pobudzane pojawieniem się w teraźniejszości określonego tematu relacyjnego, który jest równoważny tematowi jakiegoś zdarzenia z przeszłości.
Ekman i
Daidson Związek emocji z pamięcią
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz