Związek emocji z funkcjonowaniem pamięci


Oddziaływanie emocji na pamięć:
- zapośredniczone przez uwagę

W procesie uczenia:
1) Emocje towarzyszą zawiedzionym oczekiwaniom i kierują uwagę człowieka na towarzyszące temu zdarzenia, jako na obiekty warte zapamiętania
2) Emocje mobilizują zwracanie uwagi na te cechy, które człowiek ocenia jako ważne z punktu widzenia zawiedzionych oczekiwań, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu tych cech
3) Zaleganie pobudzenia emocjonalnego powoduje wielokrotne przetwarzanie informacji na temat zdarzeń uważanych za przyczynowo powiązane z reakcję emocjonalna

Wszystkie te czynniki ułatwiają zapamiętywanie emocjonalne istotnego materiału. Emocja nie polepsza pamięci wszystkich szczegółów emocjonującego zdarzenia, a raczej skupia uwagę na centralnych elementach sceny, dzięki czemu to one są lepiej zapamiętywane.
Emocje drenują zasoby uwagi i przetwarzania informacji. Reakcje na jakąś emocjonującą scenę odwracają uwagę od innych, równolegle rozgrywających się wydarzeń. Przejawem związku emocji z pamięcią jest też tak zwana pamięć uzależniona od stanu. (Materiał wyuczony w jakimś stanie emocjonalnym może być łatwiej czy lepiej przypomniany, kiedy w momencie przypominania człowiek znajdzie się w tym samym stanie).

Emocje zawsze dotyczą scenariuszy pewnych znaczeń, wątków czy historii i obecne są w umyśle jako podstawowe tematy relacyjne. Nie sam afekt ale skojarzenie z nim treści poznawczych wpływa na wydobywanie informacji z pamięci. Wspomnienia emocjonalne są pobudzane pojawieniem się w teraźniejszości określonego tematu relacyjnego, który jest równoważny tematowi jakiegoś zdarzenia z przeszłości.
Ekman i Daidson Związek emocji z pamięcią

Brak komentarzy: